ADHD kan orsaka stora problem för ett barn och dess omgivning. Barnen kan utveckla dålig självkänsla, emotionella och sociala problem och prestera sämre i skolan. Man bör också vara medveten om att barn med måttliga till allvarliga ADHD-symtom kan löpa ökad risk att utveckla även andra problem, som ångest, depression, antisocialt beteende, högriskbeteenden (som vårdslös bilkörning eller oskyddat sex), kriminalitet eller missbruk. Pressen på familjen kan dessutom vara mycket stor.
ADHD drabbar 3 till 5 % av alla barn i skolåldern och symtomen är ofta tydligast mellan 6 och 12 års ålder. Läs mer om hur livet som barn med ADHD kan vara i Davids historia.
Det kan vara svårt att identifiera ADHD, särskilt om ouppmärksamhet är det primära symtomet; när symtomen på hyperaktivitet är mindre uppenbara upplevs barnet ofta som mer disträ och dagdrömmande. En bedömning av läkare kan hjälpa till att utesluta andra möjliga förklaringar. ADHD särskiljs från normalt beteende genom mängden och graden av symtom.
Det kan vara svårt att förstå människor med ADHD. Denna korta berättelse om ett barn med ADHD kan ge en glimt av deras värld.
Ouppmärksamhet och/eller hyperaktivitet/impulsivitet kan orsaka stora problem hemma, i skolan och i relationer. Eftersom det första steget för att få hjälp vid ADHD är att ställa rätt diagnos, bör du tala med din läkare om du observerat något av ovan beskrivna beteenden. När diagnosen ställts kan en rad olika behandlingar, bland annat psykologiska och medicinska stödåtgärder, vara till hjälp.
I en stor studie vars syfte var att mäta resultaten av olika former av beteendeterapier och medicineringsregimer visade det sig att:
Barn med ADHD kan vara en studie i kontraster. David har problem med att koncentrera sig på skolarbetet, men när det gäller fotboll och videospel är han totalfokuserad.
Hur mycket David än ansträngde sig verkade lärarens instruktioner alltid gå för fort. Att göra läxorna hemma eller i skolan var en kamp, med distraktioner och täta avbrott för att exempelvis vässa pennan eller för att plötsligt fastna med blicken på en sida.
Å andra sidan var Davids uppmärksamhet total om det var något som verkligen intresserade honom. Han kunde reklamen för favoritleksakerna utantill, men inte multiplikationstabellen. Han var jätteduktig som målvakt i fotbollslaget, men klagade om han skulle spela forward. När det gällde skolprojekt var hans kreativitet och ansträngningar ofta oändliga, men ändå blev lärarens kommentar inte helt sällan att det saknades en ”röd tråd” i det David gjorde.